Autoři (pro oficiální servery) Kollektiv, Harleschorsch, Alfieri0815 a Fariel

Deus Vox Encounters (taktéž DXE) je dalším zástupcem tzv. „boss mod“ addonů, což je kategorie addonů (jako např. DBM), jejímž hlavním účelem je provést hráče bojem s bossem, tj. zobrazovat timery a upozornění na spelly a další události, které jsou v boji s bossem podstatné. To umožňuje hráči věnovat více pozornosti své roli v raidu, neboť více či méně přesně ví, kdy se co stane. DXE je založeno na modularitě, komplexním nastavení mnoha aspektů chování addonu a také funkčnost a efektivita použití.

Chtěl bych zde taktéž, i přesto, že je to již uvedeno nahoře, uvést, že nejsem tvůrcem původního addonu. Za to můžu vděčit výše uvedeným a řadě dalších, kteří DXE již před lety vyvinuli. Verze DXE, ze které moje práce vychází (635) pochází z konce roku 2011, což připadá přibližně na rok po vydání datadisku Cataclysm.

Trocha historie

Když byla na Twinstaru již více než rok rozběhnutí Tier 11 sezóna a všechny raidy již byly pokořeny na všechny obtížnosti, vzpomněl jsem si v té době, že bych za účelem zpříjemnění dalšího raidování, které tehdy bylo na svém řekl bych vrcholu aktivity, zkusil namísto Deadly Boss Mods (slavného DBMka) alternativu, o které jsem již v hloubi duše věděl z minulého datadisku (někteří spoluhráči z guildy Endless Agony jej používali minimálně na automatické označování určitých lidí, jako je např. Bitting Cold u Anub’Araka). Byl jsem docela příjemně překvapen, že addon existoval i pro Cataclysm (není to vždy automatické) a tak jsem si opatřil jeho poslední vydanou verzi a vyzkoušel ji v raidu. Pochopitelně jsem byl jako většina zpočátku vystrašený z široké plejády zvuků, na které jsem z DBM, které samo používá všeho všudy tak 3, nebyl zvyklý. DXE se mi ale zalíbilo především tím, že se u každého timeru a upozornění dalo nastavovat věci zvlášť, zatímco DBM nabízelo pouze možnosti zapnout a vypnout.

Moje motivace

Ačkoliv jsem stále i přes vyzkoušení DXE používal pro raidy aktivně DBM, začalo mě u něj vytáčet, že byl u Cho’galla posunutý timer na Fury of Cho’gall o pár vteřin. Moje frustrace došla tak daleko, že jsem si otevřel zdroják DBM modulu pro Cho’galla a hledal, kde by to šlo změnit. Napadlo mě ale podívat se taktéž do zdrojového souboru u DXE a už na první pohled se mi líbilo, jak byly moduly napsány. Vše mi přišlo mnohem přehlednější a systematičtější. Najít tak timery na Cho’galla, které mimochodem byly stejně špatně jako u DBM, nebylo vůbec těžké. Tehdy sice pouze na tomto bossovi jsem poprvé vyzkoušel, zda moje změna obstála v praxi a vida, „oprava“ zafungovala.

Tehdy jsem učinil rozhodnutí, že pokud mám opravovat chyby v nějakém addonu a věnovat mu svůj čas, chci aby to byl ten, který se mi po technické stránce i po uživatelské více líbil a zde bohužel jasně vyhrálo DXE nad DBM. Začal jsem procházet zdrojový kód celého DXE a snažil se pochopit, jak celý „kolos“ funguje (tento proces pokračuje dodnes). První moje odnož addonu DXE, která měla směřovat ke kompatibilitě s Twinstarem, spatřila světlo světa 5. ledna 2016 a obsahovala pouze drobné změny, jako implementace identicky fungujících příkazů /dxe range a /dxe distance, jejichž protistrana existovala v DBM a ačkoliv DXE dovedlo zobrazovat radar, činilo tak pouze na příkaz boss modulu a hráč neměl příliš praktické možnosti, jak si zobrazit radar vlastního dosahu. Jednalo se tehdy o opravy jednotlivé u věcí, které byly potřebné opravit. Brzy jsem ale zjistil, že opravy mají pro mě reálné dopady a raidování bylo o dost příjemnější, než předtím.

Od té doby jsem se vrhl na opravování všeho, čeho jsem si na addonu všiml, že nefungovalo tak, jak se zdálo, že mělo. Během těch 2 let, které jsem DXE věnoval, jsem prošel fázemi od opraváře toho co nefunguje, k tvůrci toho, co by se v addonu hodilo. Celou dobu jsem se snažil svědomitě dodržovat návrhový vzor, který jsem v addonu vypozoroval a s určitou hrdostí pokračovat v tom, co jiní vytvořili přede mnou .

Netrvalo dlouho a spoluhráči si začali všímat, že mi „addon“ (tehdy nevěděli, že se nejedná o DBM) ukazuje více, než jim. Věděl jsem přesné timery na vše a byl jsem schopen cokoliv dopředu ohlásit. Nebudu zastírat, že moje původní záměry byly čistě sobecké a k úpravám mě dohnala vlastní frustrace a poháněla mě zábava takové práce při níž jsem se leccos naučil. Na začátku ledna roku 2016 jsem se tedy rozhodl k druhé zásadní věci a to, výsledky své práce sdílet. Učinil jsem tak prostřednictvím fóra Twinstaru, které bylo tehdy řekl bych dost čtené. Pravděpodobně se mi tehdy povedlo přesvědčit možná desítku lidí, aby si addon vyzkoušelo (soudě z počtu stažení). Jestli u addonu zůstali, nemůžu vědět neboť se mi za tu dobu ozvali pouze 3 lidi, kterým jsem addon osobně „nevnutil“. Mám určité pochopení pro to, že se lidem DXE (ne nutně mojí vinou) nezalíbí a to je v pořádku, avšak dával bych přednost tomu, aby mi jedinci alespoň sdělili své důvody. Nesnáším představu, že někdo přestal používat addon jen proto, že tam něco, co bylo možné relativně snadno opravit, nefungovalo a nikdo mi to neřekl.

Bohužel časem popularita fóra upadala, můj topic propagující „moji“ verzi DXE nebyl umístěný úplně šťastně a bumpovat jej pokaždé, když je někdo překryl nějakým nesmyslem mi přišlo pod mou úroveň nebylo jiné možnosti, než že se povědomí o addon šířilo ústní lidovou slovesností. Nikdy sem se nechtěl stavět do role propagátora s heslem stylu „Zahoďte DBM, DXE je lepší.“. Na addonu jsem však udělal tolik práce a nyní addon obsahuje tolik možností navíc, že těžko lze popřít fakt, že v mnohých ohledech skutečně je lepší DXE.

O současné počtu uživatelů DXE se taktéž můžu jen dohadovat. Jednoduše řečeno, celá záležitost zůstala ve fázi sdílení a nikdy se nedostalo na řádný marketing.

Závěr

Myslím si, že DXE má spoustu funkcí, které může hráči nabídnout a které nejsou jinde dostupné. Poslední dva roky jsem se snažil brát vše z toho mála zpětné vazby, jaké se mi dostalo, a využít ji k posunutí DXE dále a výše za společným účelem příjemnějšího raidování. Apeluji tedy na ty, kteří si tento text přečetli do konce, aby stáhnou-li si moji verzi DXE a líbila-li se jim, ať ji doporučí dále a nelíbila-li se jim, ať mi dají vědět, třeba se jednat o něco, co bude možné změnit.

Díky za přečtení a ať se Vám daří 😉

Greghouse @ Apollo 1 (Twinstar)